Kirurgi / visdomstænder

​Visdomstanden dannes som den sidste af de blivende kindtænder. En del visdomstænder når aldrig at bryde frem til normal funktion, enten fordi der ikke er plads til dem i kæben, eller også fordi frembruddet simpelthen går i stå. En visdomstand som ikke har forbindelse til mundhulen, kan ligge i kæben i årevis uden at gøre skade, men det kan også i al ubemærkethed forårsage ødelæggelser på nabotænder. Det kan derfor anbefales at få kontrolleret tilstanden ved røntgenundersøgelse engang imellem.

Betændelse ved visdomstænder

Der findes en lomme omkring den delvist frembrudte visdomstand, hvor bakterier kan finde vækstbetingelser og forårsage infektion, som viser sig ved rødme, hævelse, smerte og indskrænket mundåbning. Man kan godt behandle betændelsen midlertidigt, men ofte vil den relevante behandling være fjernelse af visdomstanden.

Hvad sker der ved ikke at fjerne en delvist frembrudt visdomstand?

Måske sker der ingenting, især hvis tilstanden har bestået i mange år. I andre tilfælde dannes en lomme mellem visdomstanden og tanden foran. Lommen kan være grosted for bakterier, som forårsager caries (huller) eller paradentose (tandløsningssygdom) og give dårlig ånde. I sjældne tilfælde kan det væv, der omgiver kronen på visdomstanden, udvikle en cyste. Cysten i kæben er normalt ufarlig, men de bør opereres. Hvis en kæbecyste får lov til at vokse, kan den langsomt og ubemærket udhule store dele af kæberne, skubbe tænderne ud af stilling mv.

​Hvornår bør man fjerne en visdomstand?

Nogle visdomstænder i underkæben ligger tæt på hovednerven i kæben. Der kan derfor være forbigående følelsesforstyrrelser i læben og/eller tungen efter fjernelsen. Hos nogle mennesker bliver dette dog permanent. Derfor skal din betændte visdomstand behandles mindst 2 gange med penicillin før et kirurgisk indgreb foretages, pga. denne risiko.

Hvordan fjernes en visdomstand?

Tandlægen eller kæbekirurgen lægger et snit og skubber tandkødet til side. Ofte må man fjerne det dækkende kæbeben, og tit må tanden deles, før den kan fjernes. Såret lukkes med et par sting.

Hvordan har man det efter fjernelsen af en visdomstand?

De fleste har ondt. Dog ikke mere end at et smertestillende middel kan tage det værste. Der kan forekomme hævelse i det opererede område i nogle dage. Hvis man hår hårdt fysisk arbejde, bør man tage en sygedag eller to af hensyn til risiko for efterblødning.