Gingvitis (Tandkødsbetændelse)

Gingivitis er en betændelsestilstand i den yderste del af tandkødet. Den opstår på grund af madrester og bakterier (plak), der får lov til at sidde for længe på dine tænder og tandkød.

​​

Ofte mærker du ikke noget til gingivitis, da sygdommen for det meste ikke er forbundet med smerter. Men det viser sig oftest ved, at dit tandkød bløder, når du børster tænder, bruger tandtråd eller tandstikker.
Normalt vil tandplejeren eller tandlægen dog opdage gingivitis ved dit regelmæssige tandeftersyn.

​​

De mest almindelige symptomer ved gingivitis er:
Hævet/evt. løst og rødt tandkød.
Ømhed/smerte ved tandkødet.
Blødning ved tandbørstning.
Dårlig ånde/smag i munden.​

Hvornår griber vi ind?

For at forbygge parodontose, er det vigtigt at gribe ind med det samme, da det på dette stadie er muligt at standse sygdommen helt og igen opnå sundt tandkød.

Hvordan?

Vi renser såvel tænder som tandkødslommer (pocher) for belægninger og tandsten.
Herefter giver vi en grundig instruktion i, hvordan og med hvilke hjælpemidler du mest hensigtsmæssigt kan holde bakterier og madrester væk. Endvidere taler vi ved behov om kostvaner.​

Hvor ofte?

Afhængig af graden af betændelse vil vi anbefale et passende interval (oftest mellem 2 - 4 måneder) til kontrol og tandrensning.

Risiko

Såfremt sygdommen ikke standses på dette stadie, vil bakterierne nedbryde knoglen og tandkødslommerne bliver dybere. I sundt tandkød er lommerne højest 3 mm dybe.

Tandrodsrensning

Når en tand har en dyb tandkødslomme på 5 mm og derover med bakterier og tandsten, vil det være nødvendigt at rense lommerne ekstra dybt, og eventuelt skylle med et desinficerende middel. En bedøvelse/akupunktur kan ofte være nødvendig.

Vi anbefaler: En regelmæssig rensning og kontrol af disse fordybede lommer da tandbørsten, tandstikker,flaskerensere og tandtråd ikke kan nå ned i bunden af lommerne.

Pris vil afhænge af omfanget af behandlngen. En enkelt tandrodsrensning koster pr.