Smertelindrende musik

Hvorfor musik til smertelindring?

Undersøgelser har vist, at vi oplever smerte i langt mindre grad, når vi slapper af og føler os trygge, end når vi er anspændte og på vagt.
Det kan være svært at slappe af på kommando. Det, det gælder om, er at opleve en stemning, som gør, at man slapper af. Musik er en af de bedste formidlere af stemninger, og når musikken er indspillet specielt til at virke afspændende, giver det genklang i vores underbevidsthed, og vi oplever uvilkårligt velvære og tryghed.

Hvad er smerte?

Normalt er det godt for os, at vi hurtigt og præcist oplever smerte, når noget er galt. Vi trækker helt automatisk og instinktivt hånden til os, hvis vi rører ved en brændende varm genstand.
I vores civiliserede verden er der imidlertid specielt en situation, hvor vi med sindsro kan lægge vores urinstinkt på hylden og sige "selvom mit smertesystem lige nu råber alarm, er der ingen fare på færde" - og det er hos tandlægen.

Et positivt valg.

Når du oplever noget, bliver du ofte mindet om andre tidligere situationer, som ligner din nuværende oplevelse.
Situationen i tandlægestolen er ingen undtagelse. Du husker måske mere eller mindre ubevidst tandlægebehandlinger, du havde som barn, hvor du måske ikke helt forstod, hvad der forgik. Kun at det gjorde ondt og var ubehageligt. Den musik, du nu kan lytte til under behandlingen, giver dig mulighed for i højere grad at huske positive oplevelser, du tidligere har haft: oplevelser af velvære, smukke naturoplevelser, ferier, etc. Det er altid godt at være til stede med sin opmaerksomhed her og nu, og med musikken har du mulighed for at fokusere pa noget positivt i en måske negativ situation.

Opmærksomhed her og nu.

Har du lagt mærke til, hvor kort tid det i virkeligheden gør ondt, når du er hos tandlægen? En behandling varer som regel ca. 30 eller 60 minutter. Prøv under din næste behandling at lægge mærke til, i hvor mange sekunder det gør ondt. Du vil højst sandsynlig blive overrasket over, at det kun er 5-10 gange af måske mindre end et sekunds varighed. Det er under 0,5 procent af den tid du sidder i tandlægestolen! Resten af tiden kunne du lige sa godt slappe af og nyde tilværelsen.

Hvordan får jeg mest ud af musikken?

Hvis du har mulighed for at sætte dig godt til rette i tandlægestolen og lytte til musikken i fred og ro et lille minut før tandlægen går i gang med behandlingen, vil det være en god start.

Nogle mennesker foretrækker at lukke øjnene, når de skal slappe af. Under behandlingen vil du højst sandsynlig en gang imellem lægge mærke til, at du anspænder et eller andet sted i kroppen.
Tag en dyb indanding, flyt din opmærksomhed hen på det pågældende sted, og prøv at lade musikken hjælpe til at slappe af i musklen.

Jo mere afslappet du kan være i hele kroppen, jo mere vil du føle behandlingen som noget behageligt.
Hvis du under behandlingen oplever, at du har negative tanker eller frygt, så se, om du kan vælge at flytte din opmærksomhed hen på musikken i stedet. Du vil uvilkårligt opleve, at dine tanker og din oplevelse af situationen bliver mere positiv.

Til sidst vil du opleve, at et tandlægebesøg ikke blot er et tidspunkt, hvor du far flotte og sunde tænder - men ogsa er en lejiighed til at slappe af i 30-60 minutter og møde resten af dagen med fornyet energi og velvære. Du kan roligt glæde dig til dit næste tandlægebesøg.