Efter en operation

​Operationsvejledning

Efter operation i mundhulen:

Det er vigtigt, at såret lades helt i ro på selve operationsdagen og dagen efter. Undlad fødeindtagelse og rygning de første 2-3 timer efter operationen; derudover kun flydende eller helt blød kost de første 1-2 dage. Er du ryger, skal der gøres opmærksom på, at tobaksrygning generelt forsinker sårhelingen.

Smerter:

De normale smerter skulle være overstået efter de første par døgn, og blot efterlade den for et operationssår normale ømhed. Specielt efter en visdomstandoperation anbefales det, at såret lades i absolut ro de første 2 dage, da der ellers kan fremprovokeres nogle specielle eftersmerter, som er ret ubehagelige ("dry socket"). Ved behov udskriver klinikken en recept på smertestillende til dig, som du skal på et apotek for at indløse. (#Ibumetin tbl.á 400mg samt Kodein tbl.á 25mg#)

Mundhygiejne:

På operationsdagen bør tandbørstning undgås. Dagen efter børstes med forsigtighed og ikke i den opererede side. De følgende dage børstes bedst muligt under hensyntagen til ømhed og hævelse. Dagen efter anbefales at skylle munden to gange dagligt med ca. 10 ml. af det udleverede 0,1% klorhexidin i 1 minut. Dette vil fremme mundhygiejnen væsentligt. Skylningen fortsættes i 10 dage.

Blødning:

Du bør bide sammen på de udleverede gaze-tamponer (-krøller), som du får udleveret fra klinikken. Tag gerne 2 stk. sammen. De skal sidde ca. 20 minutter og derefter skiftes. Normalt skal man skifte tamponer selv ca. 2-3 gange og derefter helt stoppe. "Fingerregel": Når tamponnerne er mere hvide end de er røde, er det ikke længere nødvendigt at bruge flere tamponer. Alt i alt bør du sammenlagt tygge på tamponer (kompres) i ca. 1 time. Der vil i de følgende dage kunne forekomme en smule siveblødning, som sædvanligvis ikke kræver nogen behandling. For at mindske risikoen for blødning, bør hovedet den første dag holdes højt. Læg en ekstra pude under hovedet om natten. Undgå endvidere legemlige anstrengelser, som fx støvsugning, udøvelse af sport, løb osv. Hvis blødningen stadig fortsætter lige kraftigt, bør du kontakte os. Kan det ikke lade sig gøre, skal du kontakte anden tandlæge, læge eller skadestue.

Hævelse:

Der vil i de følgende dage kunne forekomme nogen hævelse i den opererede side og evt. et "blåt mærke". Dette er en normal reaktion på operationen og kræver ingen behandling. Hævelsen svinder i løbet af 4 dage. Hævelsen kan mindskes ved at lægge koldt omslag (ispose) på kinden den 1. dag. To dage efter kan der gives moderat varme i form af en varmelampe eller et uldent tørklæde.

Suturfjernelse:

Er du blevet syet skal trådene lades i ro og fjernes igen efter ca. 10 dage her på klinikken.

Tid til suturfjernelse:

Dag den kl.

Kommer du i tvivl eller bliver usikker, kan du altid ringe til os og få råd og svar på dine spørgsmål på tlf.: 86 28 94 40